Ondernemers helpen

Ondernemers helpen, dat is wat we doen. Natuurlijk, ik hoor het je denken. Elke coach denkt dat hij of zij uniek is. Toch vind ik het belangrijk om aan te geven dat De Marcom Architect zich onderscheidt door zijn no nonsense aanpak. De Marcom Architect helpt ondernemers door een aanpak die hands on is, maar met gevoel voor de ondernemer. Empathie is De Marcom Architect niet vreemd, want als je jezelf niet kunt inleven, dan wordt het een moeilijk verhaal. Het helpen van zelfstandigen en startups gaat niet zonder een spiegel voorgehouden te krijgen. Tenslotte moeten we samen door teamwork het ultieme doel bereiken: goed in je vel met hogere resultaten.

 

Mét en zonder succes

Meer dan twintig jaar zelfstandig ondernemen in de marketingcommunicatie-sector en het – gedurende een decennium – coachen van vele ondernemers in diverse branches vormt je als ondernemer. In zo’n periode leer je van alles over de praktijk en ook over jezelf. In de periode die daaraan voorafging was ik in loondienst werkzaam bij een zevental bedrijven die een voor een verschillend waren. Qua visie, organisatie, formule, propositie en doelstelling. Variërend van handelsondernemingen en reclamebureaus tot en met de grafische industrie.

Het ging over goed geoliede organisaties, creatieve bureaus, productiebedrijven en alle aanverwante diensten. Klein, middelgroot en groot, maar ook creatief en innovatief. Niet elke werkgever was succesvol. Zo krijg je te maken met reorganisaties, overnames en zelfs een faillissement. Sommige ingrepen waren noodzakelijk. Maar beslist niet in alle gevallen.

Je leert er ontzettend veel van. Vooral van gemaakte fouten. Met die ervaring kun je andere ondernemers helpen. Of dat nu een startup is die iets op een originele wijze in markt wil zetten, of een gesettelde ondernemer die ontdekt dat de horizon breder is dan hij dacht . . . Ondernemers helpen is in de meeste gevallen een uitdaging. Een uitdaging die De Marcom Architect graag met beide handen aanneemt.

 

Hoe onderneem jij?

Als ‘entrepreneur’ ontwikkel je een eigen stijl. Dat is een mix van producten of diensten, de wijze van zaken doen en je persoonlijkheid. Natuurlijk staat niet iedereen daar alleen in, want sommige ondernemers beschikken ook nog over een team van mensen. Het is dan de kunst om een bepaalde balans te krijgen in ondernemen, leidinggeven of samenwerken en succesvol zijn.

Je wordt met name gevormd door je ervaring met alle aspecten van het ondernemerschap. Niet alles is leuk. Sommige onderdelen horen er nou eenmaal bij. Maar wat zou het fijn zijn als je alleen maar actief bent met hetgeen wat je graag doet en ook goed kan. Vaak is het een kwestie van bewustzijn en juiste keuzes maken. Dat lukt natuurlijk niet altijd voor 100%. Toch kun je daar heel dichtbij komen. Tenminste als je de kansen goed ziet. Als je daarbij hulp nodig hebt, dan biedt De Marcom Architect uitkomst. Op een originele wijze. Let’s talk…