Goed communiceren blijft essentieel

Goed communiceren, hoe doe je dat? Vroeg of laat loopt iedereen er weleens tegenaan. Een probleem dat je moeilijk een naam kunt geven, maar wel belastend werkt of je sterk beïnvloedt. Hoe daarmee om te gaan en aan te pakken? Goed communiceren is de basis van een goede onderneming. Eigenlijk de bekende ondernemersproblemen, alhoewel ze verschillen van ondernemer tot ondernemer. Dat hangt ook van jezelf als persoon af en jouw kijk op ondernemen/aanpakken.

Het maakt niet uit of de communicatie nu intern of extern is. Veel hordes kun je vaak gemakkelijker nemen door vooraf goed te communiceren,  af te stemmen en aan te geven wat je wilt bereiken. Of dat nu vanuit persoonlijk of zakelijk belang is. En als je dat goed onderhoudt, dan zul je merken dat het zakendoen en omgaan met collega’s, leveranciers en klanten een stuk gemakkelijker gaat. Vergeet daarbij de – helaas vaak onbelichte – verwachtingen niet. Dat is essentieel. Want als je niet weet wat men van je verwacht, dan wordt het vaak een moeilijke exercitie.

Het gaat altijd om doelstellingen. En als je weet wat je wilt bereiken en datgene ook benoemt kun je het ook vormgeven. Stel jezelf vragen als: ‘In welke vorm ga ik het gieten?’. ‘Hoe zal men dat ervaren?’ ‘Welke verpakking moet er omheen?’ en ‘Hoe moet het klinken?’ Want het gaat natuurlijk niet alleen om de boodschap, het gaat ook om de kleur, toon en vorm. Het heeft ook te maken met aanpak en authenticiteit.